søndag 19. februar 2012

Lydproduksjon

Gjennom arbeidet med emnet lydproduksjon har jeg blitt kjent med noen nye verktøy og arbeidsmetoder som jeg kan ta i bruk i eget undervisningsarbeid. Synes dette temaet har vært interessant. Gruppa vår var nokså redusert denne gangen, den besto av to personer. Vi innførte en såkalt “flat” struktur, der vi var enige om at begge skulle ta like mye del i de forskjellige operasjonene.

Med det store emnet Mediedanning som utgangspunkt, har vi laget en podcast som omhandler dette. Med utgangspunkt Vettenrantas “Mediedanning og mediepedagogikk ” ( 2007) og Andersen og Schwenckes “Prosjektarbeid - en veiledning for studenter” (2001) og  kom vi fram til at vi ville lage en podcast om barn og unges digitale hverdag. Vi brukte lang tid på problemformuleringen og presset formuleringen gjennom “trakta” flere ganger før vi ble fornøyde. Vi gjorde så en intervjurunde med noen tilfeldig utvalgte elever, der vi spurte om deres digitale hverdag, Her kom det fram mange spennende svar, og sett på dette i lys av det Solikki Vettenranta (2007, s. 28) sier om at “medienes dagsorden virker mer forlokkene for elever enn den ordinære skolen, som kan oppleves som kjedelig og formell. Jeg synes at svarene vi fikk er gode eksempler på denne uttalelsen . Det er et tankekors at flere av elevene synes at undervisningen er kjedelig og at flere av dem trenger en pause fra “lærerens mas”. Det er andre ting som er mer spennende...
Jeg synes vi kom fram til et bra og interessant resultat, som mange lærere og foreldre kan ha nytte av under diskusjonen mediedanning.


Selve gjennomføringen gikk ut på at vi tok i bruk Skype med applikasjonen Pamela, dette var nytt og ukjent, men veldig spennende. Vi brukte dette verktøyet til å gjennomføre noen av intervjuene med.  Vi brukte også Audacity til å klippe og mikse det hele sammen. Dette var et kjent verktøy, så dette synes vi gikk forholdsvis bra! Vi laget også jingler med Acid Xpress.

Ved omgjøringen mp3 - podcast tok vi i bruk Podbean, her måtte vi riktignok vente litt med selve publiseringen fordi Podbean av ukjente grunner ikke fungerte første gangen. På andre forsøk gikk det hele knirkefritt. Tilslutt opprettet vi en egen blogg der vi publiserte podcasten vår. Her er et skjermkutt fra bloggen vår.






Lenke til vår publiserte podcast kan du finne her

_______________________________


Vettenranta S. (red)  (2007) Mediedanning og mediepedagogikk, Gyldendal Akademisk, Oslo

3 kommentarer:

  1. Her kommer det tydelig fram at dere har sett "kompetansetriangelet" i emnet. Mediedanning, mediespesifikk kompetanse (her lyd/nettradio) og prosjektmetodikk. Videre har dere utnyttet denne plattformen til å gjøre undersøkelser som kan brukes i faglig utvikling. Tusen takk.

    Også teknisk er podcasten god. En hører jo når Pamela er i sving, men det er fullt ut brukbart. Jeg tipser likevel å dempe jingle helt innledningsvis.

    Flott!

    SvarSlett
  2. Interessant at vi har endt opp med omtrent samme tema i podcastene våre, men kanskje ikke så rart i og med at dette er et svært aktuelt tema.

    Men var det så mye annerledes for oss som ikke hadde digitale verktøy i skolen? Vi skrev lapper og brev som sirkulerte rundt i klasserommet, tegnet i bøkene og skriblet på pulten. Derfor tror jeg ikke at problemet med å gjøre andre ting enn skolearbeid i timene har blitt noe større, det har bare fått et annet ansikt enn tidligere. Det er en del av ungdomskulturen å tøye grensene og gjerne gå over grensene for å finne ut om det oppstår en konsekvens av handlinger. Det hadde vært interessant å vite hva slags type konsekvenser som er på slike regelbrudd rundt om kring.

    Elevene sier også noe om kvaliteten på undervisningen, og den varierer. Som lærer merker man godt selv om man har hatt en god eller dårlig time, og dessverre går vi ikke ut av klasserommet med en god følelse hver gang. Det er mange faktorer som spiller inn her, og jeg vil nevne stikkordene MOTIVASJON og KLASSELEDELSE. Hvor er vi dersom elevene har hatt muligheten til å sitte på Facebook på mobilen en hel time? Hvor godt har vi forberedt oss dersom elevene sitter og ser i veggen? Vi har alle vært i denne situasjonene, og da mener jeg at det er viktig at vi har evne til å være selvkritiske samtidig som vi tar oss tid til å reflektere over hva som var bra og hva som var dårlig med undervisningstimen. Jeg tror at elevenes medbestemmelse kan spille en faktor i forhold til om vi klarer å fange dem i klasserommet. Som lærere har vi mye å konkurrere mot når det gjelder å fange oppmerksomhet, men dersom elevene er med på å definere regler vil de i større grad følge de. Dersom elevene er med på å bestemme metoder for undervisningen, vil dette føre til økt motivasjon.

    Jeg havnet nok kanskje utenfor tema i denne kommentaren, men for å hente meg inn igjen til slutt kan vi se på hvilke muligheter for selvbestemmelse vi gir til elevene ved å gå dette studiet. Vi blogger, lager podcast, animasjonsfilmer, redigerer bilder, lager nettaviser, wikier osv. Vi har opparbeidet oss kompetanse i verktøy som jeg tror i stor grad vil øke motivasjonen blant elevene våre.

    SvarSlett
  3. Hei Kristin
    Pamela for skype åpner noen interesante muligheter for vennskapsskoler og utforming av sammensatte tekster på tvers av lange avstander. Hadde det ikke vært spennende å samskrive et eventyr for så å spille det inn med "skuespillere" fra resten av landet eller kanskje et annet land.
    Skolen jeg jobber på har en vennskapsskole i Russland og jeg ser dette verktøyet som en spennende mulighet i engelskfaget =)

    God podcast dere har laget =)
    -Stian-

    SvarSlett