torsdag 2. februar 2012

Problemformuleringstrakt

Problemformuleringstrakt for produksjon av nettavis for 5. trinn.
I dette innlegget skal jeg bruke problemformuleringstrakten til og formulere et produktmål. Med utgangspunkt i emnet digital kompetanse skal jeg komme fram til en avgrenset problemformulering som kan måles.
.
Tema: Digital kompetanse
Avgrensning:
Digital kompetanse er et stort tema og ikke mulig eller overkommelig at man skal lage en nettavis ut fra dette. Så her må man avgrense temaet. Den første avgrensningen jeg gjør er å avgrense tematisk, her tar jeg utgangspunkt i et svakt punkt hos mange elever, nemlig fillagring. Jeg vil at elevene mine skal få god kunnskap i hvor og hvordan man lagrer filene sine. Så ser jeg på målgruppen for prosjektet, i dette tilfellet elever på 5. trinn. Min avgrensede problemstilling blir da: Hvor er fila mi? Med underpunktet: Lære hvordan man skal lagre filer på skolens datamaskiner
Videre gjennom trakten og fram til produktmålet, så vil jeg at elevene skal lage en nettavis der de viser hvordan og hvor man lagrer filene sine på skolens datamaskiner.
Ut fra dette tror jeg at produktet lett kan måles. Man kan i etterkant se hvor mange av elevene som lagrer filene sine riktig. Kan de det ikke, så kan de jo gå til nettavisen og se hvordan det skal gjøres...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar