torsdag 23. februar 2012

Nettavis




Nyhetsartikkelen:
En nyhetsartikkel har ifølge Schwebs, T. & Østbye, H. (2007) de viktigste opplysningene først i artikkelen. Man snakker om den omvendte pyramide. Avsnittene etter det første inneholder opplysninger som er mindre viktige enn avsnittet før.






Artikkelen er publisert av Dagbladet og den er skrevet av Ida Hilde Mathisen, 13.03-12. Kan leses i sin helhet her.
I denne artikkelen som handler om Jarle Andhøys søk etter Berserk, synes jeg at journalisten har fulgt regelen om den omvendte pyramide. Her kommer det viktigste først. Vi leser at Andhøy har begynt søket og det står hvor søket foregår. Jeg synes at artikkelens overskrift er presis og sammen med ingressen så gir dette muligens leseren lyst til å ville lese mer.
Synes også at de sju hjelpespørsmålene hvem, hva, hvor, hvordan, hvorfor, når, med hvilken konsekvens, kommer godt fram her.

Feature:

Har hentet dette intervjuet fra Dagbladets “Kjendis” Det er skrevet av Ane Teksum Isbrekken, 16.02-12. Lenken til intervjuet finner du her.

Dette intervjuet med Helene Sandvig mener jeg passer godt inn i feature sjangeren.  Her er det personlig preg og jeg mener at journalisten har fulgt oppskriften og tenkt på den såkalte fisken.

I overskriften som lyder slik: “- Jeg tenkte: «Dette går til helvete” føler jeg at jeg blir grepet av”kjeften til fisken”, dette får jeg lyst til å lese mer om! I ingressen får vi høre at det var fare for liv og helse for både mor og barn. Vi har en innledning der vi får vite litt om bakgrunnen, før det hele topper seg med den dramatiske fødselen. Synes at det er flere element her som er med på at artikkelen framstår som en helhet.  Denne artikkelen appellerer til følelser hos de fleste lesere og da tenker jeg spesielt på kvinner som selv har født.
Det som muligens mangler her er kildebruk. Her er det kun intervjuobjektet som er brukt som kilde.

_______________________
Schwebs, T. & Østbye, H. (2007) Media i samfunnet, Oslo: Samlaget

Bilder: Egne “kreasjoner”

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar