mandag 25. april 2011

Netvibes

Øvingsoppgava til den andre leksjonen i informasjonskompetanse er at man oppretter en Netvibes-konto. Netvibes er gratis og man oppretter en konto ved at man registrerer seg med e-postadressa si. Man kan ha en privat "vib" og en åpen, noe som betyr at man kan dele RSS-strømmene med andre. Da har man altså laget et åpent informasjonsnav. 
Jeg har laget et privat og et åpent informasjonsnav. I mitt private nav har jeg lagt inn diverse RSS-strømmer, på sider som jeg daglig eller nesten daglig følger med på.

RSS står for Really Simple Syndication (Richardson 2010:71), "litt enkelt forklart kan man si at denne teknologien gjør at nettstedet kommer til deg, i stedet for at du går til nettsiden" (Harboe 2007:168)





Ved å se etter blant annet disse RSS-ikonene, så kan man se om den internettsiden man er inne på har RSS-feed. Da kan man legge denne siden til sitt informasjonsnav.



Her er et lite skjermkutt av min private "vibe":







Jeg ser store bruksmuligheter her, blant annet kan det være  veldig tidsbesparende. Her kan jeg da lett sjekke ut om det har skjedd noe nytt, eller om det er noe nytt som har blitt publisert.


____________________________________________
Harboe, L. (2007) Norskboka.no. Digitale verktøy i norskfaget. Oslo, Universitetsforlaget
Richardson, W. (2010) Blogs, Wikis, Podcasts, and Other Powerful Web Tools for Classrooms. Third Edition. California, Corwin Press

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar