mandag 25. april 2011

Informasjonskompetanse og forskning

Definisjon av informasjonskompetansebegrepet
Begrepet informasjonskompetanse  defineres i Store Norske Leksikon som  "... en samling av ferdigheter som gjør en person i stand til å identifisere når informasjon er nødvendig, og som setter vedkommende i stand til lå lokalisere, vurdere og effektivt anvende denne informasjonen". (SNL)
Bibliotekene gir ofte opplæring i begrepet. Universitetsbibliotekar Birgitte Kleivset sier blant annet at man må se sammenhengen med det engelske begrepet "Information literacy". Man må finne, vurdere og bruke informasjon, det er ikke nok å kunne lese og skrive.

Hva sier forskningen om informasjonskompetanse?
Forskningen på informasjonskompetanse viser ulike oppfatninger av hva elevene kan klare. Her kommer en liten smakebit på hva noen forskjellige professorer mener om begrepet.
Tord Høivik hevder i artikkelen "Fire veier til kvalitet. Informasjonssøking og kvalitetssikring i en digital skole" at kvalitetssikring er en oppgave for voksne fagfolk, og ikke for studenter og elever. Han sier videre at det "skoler opplever i dag er at elever som skal skrive oppgaver, ukritisk gjengir det første og beste de finner på internett."

Tidligere professor Carol Kuhlthau, ved Rutger University, sier i sin bok, "Guided Inquiry", at det er sentralt å utvikle elevenes kompetanse i å lære i informasjonsrike miljø, og i det å finne mening fra et mangfold av kilder.

Sugata Mitra, professor ved Newcastle University hevder i sitt forskningsprosjekt "Hole in the wall" at man kan lære mye, bare ved at man får tilgang til ressursene, uten input fra lærere eller andre.

Olof Sundin, professor ved Universitetet i Gøteborg, konkluderer med at et mer bevisst forhold til ulike typer digitale kilder bør inn i undervisningen på et tidlig stadium.

Mine erfaringer
Gjennom mine erfaringer som lærer støtter jeg opp om disse forskningsresultatene. Jeg ser selv nesten daglig at elevene mine i 7. klasse gjengir ukritisk det første og beste de finner på Internett. Jeg mener Høivik har mye rett i det han også sier at man bør legge mer vekt på læringsarenaer der man har samlet inn tekster og organisert og tilrettelagt for pedagogisk bruk.
På den andre siden kan man jo ikke komme utenom at elevene selv må få opplæring i hvordan de selv skal/kan finne informasjon. Elevene må få prøve seg på egenhånd, og lære av eventuelle feil de gjør.
Jeg mener at det er viktig med god kildekritiskkunnskap fra lærerens side. Det er også viktig at kildekritikken kommer inn i grunnskolen så tidlig som mulig, jamfør Sundin, slik at gode vaner starter tidlig. Erfaringen min tilsier at det er mye vanskeligere å "avlære" elevene, enn det er å lære dem noe nytt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar