mandag 25. april 2011

"programvare/ressurser for læringsarbeid" basert på pedagogiske hovedretninger

Jeg skal her se på tre nettbaserte ressurser som jeg skal plassere inn i "Koschmann-tabellen" og i "Hutchings kube". "Koschmann-tabellen" er en tabell som viser utviklingen innen programvare for læringsarbeid, som viser de ulike "paradigmeskiftene" i ulike typologier av programvare.




 "Hutchings kube" er en modell som viser oss hvor vi kan plassere ulik programvare. Dette ut fra kontroll, aktivitet og kreative utfordringer.














To av ressursene er satt: Lykkehjulet og Xtranormal. Jeg har selv valgt The Sims.


Lykkehjulet er en del av Multi sine matematikksider, der jeg i denne oppgaven har testet ut sansynlighetsberegning for 6. klasse. Her er det tre nivåer/vanskegrader. Etter "Koschmann-tabellen" vil jeg plassere denne nettbaserte ressursen i CAI.  Her svarer man på oppgavene og får positiv eller negativ tilbakemelding ut fra om man har svart rett eller galt.
I  "Hutchings kube" vil jeg plassere denne nederst mot venstre fordi deltagelsen og kreativiteten er minimal.


Xtranormal er en ressurs som kan gi elevene muligheter til å uttrykke seg på engelsk, gjennom at de kan lage små animasjonsfilmer.
Her vil jeg plassere i Logo as Latin fordi brukerene lærer gjennom oppdagelser, man kan konstruere sin egen kunnskap. Jeg kan også muligens plassere Xtranormal  i CSCL, fordi dette er en ressurs som støtter opp om sammensatte tekster og mulighet for samarbeid .


I  "Hutchings kube" vil jeg plassere Xtranormal høyt mot høyre, fordi elevene er kreative og aktive. Her har man også kontroll over sluttproduktet ved at man kan redigere underveis.








The Sims er et simulasjonsspill om dagliglivet til en eller flere virituelle personer også kalt simmere. 




Spillet har ikke noe endelig mål og spillerne står fritt til å velge hva man vil fokusere på. Spillet er fokusert på virkeligheten, man må bygge og innrede boliger og ikke mist sørge for at det er "liv" i simmerene gjennom at man må oppfylle visse behov. Jeg vil si at i "Koschmann-tabellen" så hører dette spillet til i Logo as Latin/Tenkeverktøy. Dette fordi det man må konstruere sin egen kunnskap basert på egne oppdagelser og kreativitet. 
I  "Hutchings kube" vil jeg plassere The Sims høyt oppe mot høyre fordi spillerne er aktive og kreative. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar