mandag 29. november 2010

Øvingsoppgave 1. Hypertekstualitet, interaktivitet og multimodalitet

Hypertekstualitet, interaktivitet og multimodalitet
I Kunnskapsløftet 06, står det at det er fem grunnleggende ferdigheter som skal jobbes med i alle fag. Disse er å kunne uttrykke seg muntlig, skriftlig, lese, regne og bruke digitale verktøy. Utfordringene for lærerne har vært mange, de har måttet sette seg mange, og for noen helt ukjente, oppgaver. Fra det å kanskje kun bruke datamaskin i spesialundervisning og i "data"timer, til det og skulle integrere det i alle fag. Der det før muligens var ett data rom, har det nå kommet mange datamaskiner på klasserommene. Utfordringene har vel stått i kø! Mulighetene i dagens klasserom er mange. Det å skulle integrere digitale verktøy i fagene er ikke lenger så vanskelig, rammebetingelsene er i allefall mer tilstede nå. 
Erfaringer tilsier også at mange elever motiveres mer til læring når de får bruke digitale verktøy. Denne motivasjonen må vi ta godt vare på!


Jeg skal her se litt på forskjellige typer skjermtekst, det vil si all tekst som er på en skjerm, og som er meningsbærende bare på skjermen.
Hypertekst er en tekst som har et overordnet prinsipp. Leseren kan selv bestemme om han vil lese videre, han må da trykke på en lenke/peker, for å komme videre i teksten. Nettaviser er et godt eksempel på slike tekster som vi møter i dagliglivet. 


Interaktivitet og mulitmodalitet er tekster som krever at elevene må være aktive i læringsprosessen. De krever også at flere medier fungerer sammen. 


Eksempler på lenker med hyperteks,interaktivitet og multimodalitet:


Her er en hypertekstlenke, hentet fra Trondheim
Lesespillet den brennende eika, hentet fra Innbygda.info


Salaby er et "læringsunivers"  for 1. til 4. trinn. Disse sidene er veldig inspirerende for elevene, de inneholder undervisningsmateriale i alle fag. Disse sidene anbefales!




Zeppelin fra Aschehoug er et norskverk som vi bruker på skolen vår. Disse sidene besøkes titt og ofte, her er det mange fine og utfordrene oppgaver til elevene.


Stairs fra Cappelen og Damm har noen veldig fine sider. Disse bruker vi endel i etterarbeidet med kapittelene. Det er veldig fine repetisjonsoppgaver, med differensierte oppgaver, så her bør alle elevene få et stort læringsutbytte!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar