lørdag 27. november 2010

Øvingsoppgave 1. Hvor er fila mi?

Ett av tenkespørsmålene i emnet digital plattform er om jeg selv eller noen jeg kjenner har vært utsatt for situasjoner der "fila er borte"? Dette har jeg vært borte i mange ganger.
På skolen vår har vi elevdatamaskiner på klasserommet, og vi har et eget datarom. Elevene er koblet i et elevnettverk, et såkalt LAN (lokal area network). Lærerne er koblet i et annet nettverk, som elevene ikke har tilgang på.
Elevene har da tilgang til Internett og til ulike typer skrivere (fargeskriver og svart/hvitskriver). Elevene logger seg på maskinene med sitt eget brukernavn og passord. Alle elevene har altså sin egen brukerkonto. Når elevene lagrer et dokument, lagrer de det på sin egen bruker, under mine dokumenter, og i den mappa det hører hjemme i. Systemet for å holde orden på filene er altså tilstede, det skal være umulig å lagre filene på noen annen sin brukerkonto eller noe annet sted. Allikevel kommer ofte spørsmålet "jeg finner ikke igjen dokumentet mitt, hvor kan det være?" Løsningen på problemet er da som oftest at elevene har lagret fila si på selve maskinen. Når vi går tilbake til den maskinen som elevene jobbet på, så ligger fila der. Elevene har da ikke vært nøye nok når de har lagret fila si, de har altså ikke sett etter hvor de lagrer den. Dette har ført til mange frustrasjoner blant elevene, for de har jo gjort som de har fått beskjed om, tror de. 
Så selv om vår skole har egne brukerkontoer for elevene, så blir filene til stadighet "borte". Konklusjonen på dette må være at rutiner for lagring av filer må gjentas ofte!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar