torsdag 10. mars 2011

Sammensatte tekster

I leksjonen Sammensatte tekster har jeg fått mange tips til bruk av ulike verktøy. Sammensatt tekst er definert slik i Kunnskapsløftet :
 Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder i et samlet uttrykk. Det innebærer arbeid med tekster som bildebøker, tegneserier, aviser, reklame, nettsider, sangtekster, film og teater. Hovedområdet omfatter både elevens egen tekstproduksjon og opplevelse, kritisk vurdering og analyse av sammensatte tekster. Å kunne lese en sammensatt tekst dreier seg om å finne mening i helheten av uttrykksformer i teksten. (LK06)
I Kunnskapsløftet er noen av målene etter 7. trinn disse: 
Norsk:
  • lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy
  • bruke sang, musikk og bilder i framføringer og presentasjoner
  • bruke estetiske virkemidler i egen tekstproduksjon
Engelsk 

  • bruke digitale verktøy for å finne informasjon og som redskap for å lage tekster(LK06)
Ut fra disse konkrete læreplanmålene tenker jeg at bruksmulighetene er mange. 
Jeg har sett på og "satt meg inn" i verktøyet, Comic life.  Dette er et lisensiert program. Jeg har nå en prøveversjon som jeg kan bruke i 30 dager. Ser helt klart at dette er det verdt å bruke pengene sine på! 


Bruken av dette ser jeg helt klart at passer bra for mine elever. Jeg tenker da spesielt i norsk. Ut fra læreplanmålene som er beskrevet ovenfor oppfyller dette programmet disse kravene. Her kan elevene lage seg en tegneserie,veggavis eller noe lignende med gitte tema, ut fra læreplanmålene.  

Her viser jeg et bilde fra av ett av mine forsøk.

Gjennom dette arbeidet har jeg også sett på verktøyet Xtranormal.
Dette er en sosial programvare og en nettbasert applikasjon. Dette er et fint verktøy i animasjonsfilm-sjangeren.

Dette kan jeg se for meg brukt i engelskundervisningen. Her kan elevene få fin trening i å skrive på engelsk, noe som for mange kan være litt vanskelig. Her ser de resultatet med en gang, og de kan fint "høre" om de skriver noen feil. Dette kan være et fint "redskap for å skape tekster" (LK06)
Xtranormal koster dessverre penger, det kreves  at du har "poeng" som man kan kjøpe, for at man kan lage filmer. Jeg startet, uten at jeg visste dette opp med to animasjonsfilmer, noe som medførte at jeg ikke hadde nok poeng til å publisere dem. Har brukt utklippsverktøyet, så her er iallefall et bilde av mitt forsøk.
Siden dette koster penger, og at man må ha poeng for at man kan publisere filmene sine, ser jeg at dette dessverre ikke egner seg til bruk i min undervisning. Synd for dette var morsomt og jeg ser at dette kunne ha gitt en merverdi i undervisninga.


Gjennom arbeidet med Sammensatt tekst har jeg nå fått mange nye innspill som jeg gleder meg til at elevene mine skal få prøve ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar