søndag 20. mars 2011

IKT og TPO

Digitale verktøy i tilpasset og spesielt tilrettelagt opplæring

Skolen skal gi alle elever likeverdig opplæring. Tilpasset opplæring er et overordnet begrep for all læring, og noe alle elever har krav på. TPO-modellen til Strandkleiv (2004) kan være et hjelpemiddel for å forstå de ulike rammebetingelsene/faktorene som spiller inn i tilpasset opplæring. Modellen viser at det er mange forutsetninger som skal være på plass for å få til en god tilpasset opplæring.
















Skal IKT være en ressurs er det viktig at læreren setter seg godt inn i elevenes utviklingssone. Elevene må få
finne ut hvordan de lærer best, her må læreren fungere som en god veileder. "Elevene må få møte faglige og sosiale utfordringer de er i stand til å mestre alene, i samarbed med eller ved hjelp av andre." (Karlsen og Wølner 2006:188)
Mange elever opplever data som motiverende og mange gjør en større innsats ved denne bruken en de ellers ville ha gjort. "Tilpasninger av vanskegrad og presentasjonsform kan gjøre lærestoffet lettere tilgjengelig for elever." (Karlsen og Wølner 2006:189) 
På sjuende trinn ved vår skole bruker vi i engelskundervisningen, blant annet Stairs sine nettsider. Disse sidene inneholder oppgaver som er nivåbasert. Her kan elevene jobbe på sitt nivå, alene eller sammen to og to. Dette fungerer veldig bra og er motiverende for elevene.

Noen elever har også behov for at undervisningen skal være spesielt tilpasset. Disse elevene får ikke et tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen. For å få spesialundervisning må det foreligge en sakkyndig erklæring. Det gjøres et enkeltvedtak ut fra den sakkyndige erklæringen. Elever med spesialundervisning har også sin egen individuelle opplæringsplan.


Bruk av IKT for tilpasset undervisning og for spesialtilpasset undervisning kan ifølge Landmark (2008) gjøre det slik at :

                     - Fagstoff blir lettere å forstå
                     - Elevene skriver bedre tekster med færre feil
                     - Selvstendige og selvhjulpne elever
                     - Større integrasjon i klassen både faglig og sosialt
                     - Forbedret it-kompetanse
                     - Kan gi elevene betydningsfull mestring
                     - Tilpasning av undervisningsopplegg - likeverdig undervisning


Læreren er her en viktig ressurs, det er utrolig viktig at læreren ser og bruker IKT der det kan gi merverdi i læringsprosessen!






_______________________________________________________________________

Høiland, T. og Wølner, T.A. (2007) Fra digital ferdighet til kompetanse - om didaktikk for
arbeid med digitale medier i skolen. Oslo, Gyldendal Akademisk.


Karlsen, A.V. og Wølner, T.A. (2006) Den femte grunnleggende ferdighet - Portefølje og
digitale mapper - et sted for læring. Oslo, Gyldendal Akademisk.


Sæterås,K.B (2011)  IKT og TPO- Digitale verktøy i tilpassa og spesielt tilrettelagt opplæring Høgskulen i Volda: Publisert som PDF i LMS.



http://www.elevsiden.no/tilpassetopplaering/1100119987

1 kommentar:

  1. Ja - "...der det kan gi merverdi i læringsprosessen". Dette er det - som det vart vist til i leksjonen - mange treng hjelp til å finne (jmf uttalen til Bredtvedt kompetansesenter).

    SvarSlett