søndag 5. desember 2010

Hensyn

Øvingsoppgaver
1. Bilde av Kjell sine barn i en altfor stor kjeledress: "Sett at du fant dette bildet på en privat hjemmeside, synes det var morsomt og kanskje passet det inn som illustrasjon til noe du ville skrive om på nettet": Her hadde jeg trengt tillatelse fra foreldrene, samt de som står bak nettsida, for å kunne publisere bildet.
I en klassesituasjon, der jeg er fotografen, hadde jeg også trengt tillatelse fra foreldrene, før jeg eventuelt kunne ha publisert bildet. Hvis ikke jeg er fotografen måte jeg ha innhentet tillatelse fra han/hun.


2. Bilde av Kjell sine barn på en lekeplass: "Sett at det var dine barn, men en annen person hadde tatt bildet": Her måtte jeg og fotografen bli enige om bildet skulle publiseres.
I en klassesituasjon måtte jeg ha innhentet tillatelse fra foreldrene og fra den som har tatt bildet.


3. Hvis det hadde vært mine barn og jeg tok bildet: Her har jeg i utgangspunktet rettighetene til bildet, men jeg synes at barna skal bli hørt, selv om de juridisk sett ikke må høres, siden de er under 15 år.





Øvingsoppgave 3
Samtykkeskjema

På skolen vår har vi skjema, laget av Trysil kommune. Dette sender vi ut ved skolestart. Det ser slik ut.


Dette skjemaet gir foreldrene/foresatte muligheten til å tillate eller ikke tillate bruken av bilder for sine egne barn. Setningen der det står at hvis man ikke leverer skjemaet, så gir man sin tillatelse til at bildene blir brukt, er vel ikke helt i tråd med dagens regler....  Ut ifra det så er dette etter min mening et aktivt skjema og et passivt skjema. Denne setningen bør ut fra skjemaet. Man har jo erfaring med at noen barn ikke leverer alle papirer hjemme, så da kan det være noen som ikke får tatt stilling til om bilder av deres barn skal legges ut på nettet.




I forbindelse med at 6. klassene skulle være med på et TV program i fjor, laget vi på 6. klasse teamet ett nytt skjema. Det er noe helt annet å skulle legge bilder ut på nett, enn det å være i full offentlighet på TV. Dette er et aktivt skjema, og foreldrene måtte skrive under på om deres barn fikk være med, eller ikke være med.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar