mandag 30. april 2012

Videoproduksjon

Gjennom arbeidet med videoproduksjon har jeg lært mye nytt. Jeg har fått innblikk i en del teoretiske begrep og kjennskap til noen sentrale prosesser for å kunne lage en filmproduksjon. Jeg har blitt kjent med og lært noen nye, spennende verktøy. Her skal jeg fortelle litt om hvordan jeg har jobbet med dette emnet.
For å komme fram til en ide for manus så har jeg brukt “slumpordteknikken”. Her har jeg fantasert litt rundt en hverdagssituasjon der jeg skal ut på ski. Her har jeg tatt utgangspunkt i hva som kan foregå før en kommer seg ut på skitur og noe som fort kan skje for at yngstemann i familien skal bli fort ferdig med søndagsturen. Jeg har altså tenkt at dette kan bli en slags dokumentarfilm, med de egenskapene som Jacobsen nevner på s. 126. Hendelsene i filmen tar for seg noen faktiske forhold, som har skjedd eller kunne ha skjedd i virkeligheten. Utfordringen med dette er å få dette interessant for noen andre enn familien, men kanskje dette nettopp er en familiefilm og dermed så trenger den vel i utgangspunktet ikke å interessere andre...

Min plan for filmen er at den skal bestå av en innledning, en midtdel og en avslutning.
Jeg har har blant annet lært meg bruken av Celtx, gjennom manusskriving. Her er et skjermkutt fra en liten bit av manuset som jeg skrev for å bli kjent med programmet.


 

Etter jeg hadde laget manuset, laget jeg et storyboard i Creaza. Dette er et program som jeg var litt kjent med fra før. Her er to skjermkutt fra dette.
 



Når det gjelder selve filmopptaket så har jeg her jobbet med videoredigeringsprogrammet VideoPad. Dette var et helt nytt program for meg, men det ligner litt på noe av det jeg har prøvd før. Jeg ble her så inspirert at jeg ville bruke dette til noe i hverdagen min. Jeg filmet elevene mine i stasjonsundervisningsarbeid, bearbeidet det og viste det hele fram på et foreldremøte.
Jeg filmet i ulike situasjoner og satte det hele sammen med musikk som jeg har klarert med opphavspersonene og som jeg har redigert i Audacity. Av naturlige årsaker kan jeg ikke legge filmen ut her, men her noen skjermkutt fra prosjektet.
 



Når det gjelder selve filmingen, har jeg også fått innblikk i ulike kamerateknikker. Har blant annet lært om panorering, kjøring og kraning.
Spennende emne!

________________
Jacobsen, Finn (2007) Videologi. Oslo: Amalie forlag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar